Marknadsföring i Coronakrisen


8/27/2020

Alla har vi nog uppmärksammat Coronaviruset som sprids som en löpeld över hela världen. Tyvärr så drabbas även världsekonomin och då även företagarna. Vi drabbas, våra kunder drabbas. Därför vill vi hjälpa till med en kort version på 5 tips som du kan göra på ert företag för era kunder:

Håll er information online uppdaterad! Många människor kommer att leta upp information online i dessa tider. För de är det viktigt att veta förändrade öppettider, tillgång på produkter eller andra saker som är tillfälligt förändrade under coronakrisen.

Därför uppmuntrar vi nu företag att använda Act Locals plattform för att uppdatera all relevant information om företaget på er Google My Business och andra onlineplattformar. Detta inkluderar då öppettider, beskrivande texter, information om möten och lägg även gärna upp en FAQ (Googles Frågor och svar), detta gör du direkt på onlineplattformen.

Prata med dina kunder! Ni kan informera era kunder via te.x. sociala medier och e-post om hur de kan använda era tjänster under dessa tider. Är ni te.x. en restaurang och erbjuder nu utkörning kostnadsfritt? Informera om detta, kunder söker och väljer därefter! Finns det några begränsningar eller har ni stängt helt och hållet?

Nu har aldrig aktivitet på dina onlineplattformar varit så viktigt. Se till att besvara inkommande meddelanden löpande. Granska er marknadsstrategi! Nästan alla företag måste nu göra justeringar av sina befintliga marknadsföringsstrategier till följd av coronaviruset. Te.x. så kanske ni bör fokusera med på SEO eller SEA för att stärka er onlineverksamhet när kunderna offline lyser med sin frånvaro.

Involvera dina anställda! Hemmakontoret har funnits länge, men det har aldrig använts i den utsträckningen som det gör idag. Det finns oerhört många användbara verktyg för att jobba hemifrån, tillsammans. Exempel på dessa är Slack (chatt), Google Suite (stöd för att jobba i delade filer bl.a.). Beroende på verksamhet så kan även enklare program som whatsapp användas där ni skapar upp en grupp för att enklare och smidigare sprida information inom företaget och interagera med alla anställda.

Vi har bl.a. företag som börjat med att testa virtuella kafferaster, låter det tokigt? Kanske inte! Vi har sett att utbytet av information och att ”umgås” är något som snabbt blir något som vi saknar. Värt att prova?

Testa nya kreativa idéer. Nöden sägs vara modern till uppfinningen. Kanske ligger det något i det? Företag har börjat testa kreativa lösningar på dagens utmaningar.

Arrangörerna går mot fler virtuella evenemang, butiker fokuserar på att sälja presentkort och många byter till hemleverans och e-handel.

Vi vill uppmuntra alla kunder att utnyttja potentialen med onlinekataloger och sociala medier. Var finns dina kunder nu när de inte är hos dig? Förmodligen hemma i karantän med en mobil i handen, så kommunicera ut ditt budskap där kunden finns (i mobilen)! Vi på Act Local önskar alla stort lycka till i dessa dagar och hoppas att det här snart ska vara över. Vi finns alltid tillgängliga för er om ni har frågor eller funderingar eller bara kanske vill bolla marknadsstrategier?

Ring på 010 173 40 10 eller maila oss på hello@actlocal.se!