Speciella öppettider, har du berättat för Google?


8/27/2020

Har ni speciella öppettider under högtider så som jul, påsk eller kanske under sommaren? Tänk då på att i god tid berätta det för Google så att dina potentiella kunder inte kommer till din butik och möts av att det är stängt.

Pålitliga öppettider är avgörande för fottrafik – vilket är anledningen till att vi gjort det möjligt att lägga till “Speciella öppettider” direkt i Act locals system. Om du till exempel har stängt under en röd dag eller ska på semester kan du enkelt se till att dina kunder inte blir besvikna.

Öppettider är viktig grundläggande information som alla företag visar, eller?

Google Trends visar att de två sökningar utöver företag/butiksnamn är “Opening Hours” och “near me”.

Konsumenter letar alltså idag efter lokala företag med korrekt information på sina företagsprofiler. Det är därför ett måste för en verksamhet att visa korrekta information så som öppettider.

Konsumenter tar reda på öppettider genom lokala sökningar, till och med via röst sökningar:

“Siri, när stänger matbutiken ikväll?”

Som kund till Act Local kan du enkelt från smartphone eller dator se till att alla uppgifter över alla dina företagsprofiler är korrekta. Dina potentiella kunder kan hitta den information de behöver från dina profiler och direkt besöka er verksamhet.

Detta är extra viktigt under helger eller andra tillfällen där “Speciella Öppettider” gäller för verksamheten.

Publicera Speciella öppettider

Under helger och andra stunder där verksamheter applicerar speciella öppettider behövs en hel del förmedlande av information göras ut mot kunder. Detta arbete och den tid som krävts för att förmedla nya öppettider är nu förbi.

Planera de “Speciella öppettiderna” i förväg genom Act+, när dagen kommer då de nya tiderna gäller kommer detta synas på alla dina företagsprofiler över hela webben. Dina kunder får se de nya öppettiderna och kan då besöka er när ni faktiskt har öppet.

Funktionen hittar du på din Profilsida i fältet “kontaktuppgifter”. Välj “Lägg till speciella öppettider” för de datum dessa skall appliceras.

Om ni har stängt under en dag bör detta meddelas till era kunder också – Tillit är en faktor som påverkar konsumentbeteende enormt.

De Speciella Öppettiderna bör vara planerade minst Sju dagar i förväg för att alla plattformar skall hinna göra ändringarna.

Allt detta kan du självklart med Act+ hos ActLocal hantera direkt på vår plattform och då meddela samtliga företagskataloger som Google, Foursquare, Instagram osv om hur ert företag har öppet under speciella högtidsdagar exempelvis.